« ارگونومی چیست ؟ »

ارگونومی چیست ؟

ارگونومی

دانش ارگونومی به انسان این امکان را میدهد تا بتواند به بهترین نحو در شرایط مختلف با ابزار و امکانات محیطی کار کند و همچنین ارگونومی به طراحی وسایل و سیستم هایی می انجامد که به بهبود سلامت روانی و افزایش کارامدی انسان منجر می گردد .

 ارگونومی شامل دو هدف می باشد :

  • هدف اول ارگونومی :

افزایش بازده و کارایی در هنگام فعالیت است . افزایش سهولت کار و کاهش خطاهای احتمالی و بالا بردن بهره وری در این هدف می گنجد

  • هدف دوم ارگونومی :

این هدف شامل تقویت ارزش های انسانی می گردد که شامل کاهش خستگی، افزایش ایمنی بدن، افزایش مقبولیت در نزد کاربران، بالا رفتن کاربری و حس خوب، کاهش خستگی و تنش و بهبود کیفیت زندگی و بالا بردن رضایتمندی شغلی را به همراه دارد .

ارگونومی شامل شاخه های زیر نیز می باشد :

ارگونومی فیزیکی

نیازهای ویژه

شناختی و محیط کار

محیطی

اصلاحی

پیشگیرانه

ارگونومی خرد

ارگونومی کلان

ارگونومی عبارتی است که نخستین بار توسط کارشناسان حوزه سلامت و خبرگان بازاریابی به دنیا معرفی شد

ارگونومی از دو واژه یونانی «  ergon» به معنی کار و «  nomoi» به معنی قوانین طبیعی تشکیل شده است و معنی آن شناخت کار و رابطه فرد با کار است.

بهترین تعریفی که از ارگونومی وجود دارد این است که ارگونومی علم کشف و فهم تراکنش ها میان عناصر یک سیستم و انسان است و به طور خودمانی باید بگوییم که ارگون.می علم راحت تر کردن کارها برای ما است که ما نیز میدانیم هرچه کارها راحت تر و بدون دردسرتر انجام شود در واقع بهره وری بیشتر و و بهتر می شود پس ارگونومی راحتی و بهره وری بیشتری را ایجاد میکند .

 

ارگونومی صندلی ها

ارگونومی صندلی ها

توصیه های ارگونومی برای یک زندگی سالم تر :

ارگونومی تاثیر شگرفی در زندگی شخصی ما دارد و این توصیه ها به شما کمک میکند تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشید

  • انجام حرکات کششی و ورزش :

این یکی از ساده ترین راه هایی است که میتوانید در این حوزه برای سلامتی خود انجام دهید که باعث تقویت جریان خون و کاهش خستگی شود

  • نوشیدن آب کافی :

تاثیر نوشیدن آب مورد غفلت واقع شده است اما همگی می دانیم که کمبود آب برای بدن بسیار مضر است . اگر به اندازه کافی آب بنوشید احساس سرزندگی و شادابی کرده و بهتر کار میکنید

  • ارزیابی محیط کار برای تغییر دادن ارگونومی :

کار خود و روش انجام آن را مورد بررسی قرار داده و راه هایی برای بهبود آن پیدا کنید

  • ارزیابی عادت ها و برنامه خواب خود :

بدون خواب کافی نمی توانید به درستی تمرکز کرده و کار خود را انجام دهید . همچنین کمبود خواب به طور شگرفی تاثیر منفی بر روی توانایی های فیزیکی و چابکی ذهنی شما می گذارد

  • کاهش اضطراب و استرس:

یکی از اهداف مهم ارگونومی کاهش اضطراب است که می دانیم اضطراب بر چگونگی انجام کار و سلامتی حالت روحی موثر است.

منظور از ارگونومی در محیط کار چیزی فراتر از چیدمان صندلی‌ها و استفاده از صفحه ‌کلید مناسب است. محیط کار ارگونومیک نه تنها بهره‌ وری را افزایش می‌دهد بلکه آسایش بیشتری برای کارکنان فراهم و روحیه‌شان را تقویت می‌کند. در مقابل کارکنان سالم و باروحیه بهتر کار می‌کنند. این چرخه‌ی به هم پیوسته‌ی پیشرفت و هم‌افزایی، مشخصه‌ی اصلی ارگونومی خوب و اثرگذار است.

مبلمان به ویژه در محیط کار، حلقه‌ی اتصال ابزار و لوازم با محیط است. میز کار اهمیت زیادی دارد و ارتفاع، عمق، شکل و حتی رنگ آن بر کاری که می‌کنید و احساسی که دارید، تأثیرگذار است. به عنوان یک پشت میز نشین، احتمالا از عضلات خلفی‌تان بیشترین کار را می‌کشید! صندلی مناسب و ارگونومیک عنصر اساسی در محل کار است و نقش مهمی در سلامتی و راحتی شما دارد. پس مطمئین شوید که صندلی‌تان در خدمت شماست و نه باعث زحمت‌تان.

آیا ارگونومی ارزش صرف هزینه را دارد؟

ارگونومیِ درست، ارزش هر ثانیه و هر ریالی را که صرف می‌کنید، دارد. شواهد علمی بسیاری در تاییدِ صرفه‌ی اقتصادیِ ایجاد و توسعه‌ی ارگونومی خوب وجود دارد. افزایش بهره‌وری کارکنان در قرن گذشته تا حد زیادی ناشی از افزایش سطح تحصیلات و نیز ارگونومی بوده است. شرکت‌ها افزایش سهم بازار محصولات جدیدشان را که محصول خلق تجربه‌ای دلپذیر برای مشتری است، مدیون ارگونومی خوب هستند. کاهش اتکا به مهارت افراد برای انجام کارها نتیجه‌ی آسان‌تر شدن وظایف است .

طراحی ضعیف و ناکارآمد محصول و سیستم تولید افراد را خیلی زود خسته می‌کند. ارگونومی غلط نه تنها بهره‌وری بلکه روحیه‌‌ و اشتیاق‌تان را برای کار کردن از بین می‌برد. در مقابل ابزار و روش‌های ابتکاری نو که افراد هر طور که بخواهند می‌توانند از آنها استفاده کنند و زندگی را بهتر می‌کنند، به شما حس سرخوشی می‌دهد! با وجود چنین اثر روانشناختی عمیقی، آیا هزینه‌های احتمالی منطقی به نظر نمی‌رسند؟ با چنین ابزار و روش‌هایی مشتریان را برای همیشه مال خود می‌کنید .

اگر باورش برای‌تان سخت است به آخرین باری فکر کنید که در یک رستوران سرویس بدی به شما دادند؛ حتی غذای فوق‌العاده‌اش هم باعث نمی‌شود دوباره به آنجا بروید چون تجربه‌ی ناخوشایند ناشی از محیط و افراد اثر همه‌ی نکات مثبت را از بین برده است  .

موفقیت یک سیستم یا روند به عنوان یک مجموعه، در گروِ واسط‌ ها و کانال‌های ارتباطی میان محصول و مصرف‌کننده است. رضایت مصرف‌کننده از واسط‌ ها و میزان کارایی و دقت آنها در انجام وظایف‌شان، همگی عوامل ارگونومیک هستند .

برای دستیابی به ارگونومی خوب، باید بدانید چه می‌خواهید؛ کدام رنگ‌، شکل، طرح، اندازه و… برای شما مناسب‌تر است. بهتر است پیش از پیاده‌سازی نهایی، یک طرح آزمایشی را امتحان کنید به ویژه اگر قرار است هزینه بالایی برای آن بپردازید. انتظارِ ساده‌تر شدن کارها حق طبیعی شماست و باید محقق شود. فراموش نکنید که ارگونومیِ جادویی که برای همه کس و در همه جا کارراه‌انداز باشد وجود ندارد! اگر کسی از ارگونومی فوق‌العاده‌‌اش تعریف کرد، دلیل نمی‌شود که آن ارگونومی برای شما هم مناسب باشد. ارگونومی یک چیز شخصی است؛ شما باید ویژگی‌های فیزیکی‌تان، ماهیت کارتان و عادت‌های‌تان را بشناسید و ببینید آیا همه چیز با شما و شرایط پیرامون شما همخوانی دارد یا نه .